Acum cinci ani elvetienii demonstrau ca un avion cu propulsie solara (cu un singur loc) poate zbura pe timpul noptii din Europa pana in Africa si poate traversa Statele Unite de la o coasta la celalata.
Miza a fost ridicata la un zbor in jurul Pamantului cu Solar Impulse 2 care este versiunea imbunatatita a prototipului Solar Impulse 1, are greutatea unei masini de teren (2.54 tone) si anvergura aripilor mai mare decat a unui Boeing 747 (72 metri). Aceasta noua versiune poate sta in aer, teoretic, pe termen nelimitat, sustin fondatorii proiectului, Bertrand Piccard and Andre Borschberg. Ei vor fi si cei care vor pilota, pe rand, acest avion si recunosc faptul ca ei vor fi, in acest caz, veriga slaba. “Avionul poate zbura timp de o luna, intrebarea este: ce poate face pilotul?” declara Borschberg intr-un interviu acordat Associated Press. ” Avem, deci, un avion sustenabil din punct de vedere al energiei; acum trebuie sa dezvoltam si un pilot sustenabil.”
Avionul cu propulsie solara dispune de pilot automat, toaleta, un loc confortabil la clasa business si spatiu suficient in cockpit pentru ca pilotul sa se poata intinde pentru a se odihni sau sa poata face cateva exercitii de dezmortire.
In comparatie cu predecesorul sau Solar Impulse 2 are baterii de stocare a energiei solare captate de cele aproximativ 17200 de celule fotovoltaice de pe aripi mai performante, este construit din materiale mai usoare iar motoarele sale electrice sunt si ele mai eficiente. Aceste aspecte sunt esentiale pentru ca, desi calatoria va fi impartita in cateva etape, la o viteza maxima de 140 de km pe ora avionul va trebui sa stea in aer mai multe zile (fondatorii proiectului aproximeaza 5 zile si 5 nopti) pentru a traversa Pacificul si Atlanticul.
Andre Borschberg aproximeaza ca zborul, programat pentru anul viitor, va dura 20 de zile de zbor efectiv si trei luni in total.
Noul avion cu propulsie solara poate traversa perdele mici de nori insa nu poate zbura prin furtuni dar, deoarece nu este dependent de combustibil poate astepta indreptarea vremii fara nici un risc pentru pasager.
Scopul acestui zbor in jurul lumii este de a arata lumii progresele tehnologice inregistrate in domeniul tehnologiilor de producere a energiei curate, energie verde, de cele peste 80 de companii implicate in acest proiect. De acest tip de eficienta energetica poate beneficia orice domeniu, de la constructii pana la inclazirea, racirea sau iluminarea cladirilor si nu numai. Piccard declara ca doreste prin acest proiect sa demonteze mitul conform caruia energiile regereabile presupun o limitare a confortului, mobilitatii si prosperitatii.
Autor: NovaInstal.ro
aprilie 2014